Logo
تاریخ : يکشنبه 29 دي 1398
کد 50

گزارشی کوتاه از صنعت حوله بافی

صنعت نساجی استان آذربایجان شرقی

مصاحبه سه فعال حوزه نساجی استان
صنعت نساجی یکی از صنایع دارای پتانسیل استان آذربایجان شرقی است که ۴۵۰ واحد دارای پروانه بهره برداری در استان فعالیت می‌کنند که قبل از پایش ۸۵۰ واحد بود.
در صنعت ماشینی نساجی استان که سابقه ۱۰۰ ساله دارد، ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این حوزه شاغل هستند. ۴۰ درصد صنایع نساجی استان حوله بافی است که همه آنها بخش خصوصی هستند و ۹۸ درصد واحدها واحدهای کوچک بوده و تنها ۲ درصد واحدهای بزرگ به شمار می‌روند که بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل دارد.
استان آذربایجان شرقی در زمینه تولید حوله جز استان‌های برتر کشور است و تولید حوله در این استان سابقه طولانی دارد. تبریز و اسکو در زمینه بافت حوله و پتو سرآمد آذربایجان شرقی هستند. صنعت نساجی و حوله بافی در شهر تبریز ۱۰۰ سال قدمت دارد اما این صنعت در سال‌های اخیر با افول مواجه شده است.
طبق چشم انداز صنعت نساجی، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ به رتبه سوم خاورمیانه و رتبه ۵۰ دنیا دست پیدا کنیم، اما این رتبه هنوز محقق نشده و نام ایران در حال حاضر حتی در بین ۵۰ کشور هم نیست، همچنین هدف صادرات نساجی ایران رسیدن به رقم ۳ میلیارد دلار است.
سرانه مصرف حوله در ایران، یک کیلوگرم در سال است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته ۴ کیلوگرم کم است، مصرف کنندگان داخلی ترجیح می‌دهند از حوله گوشتی استفاده کنند و از حوله‌های نازک در بازار استقبال نمی‌کنند.
در بخش آموزش و مدیریت، با بخش نساجی دانشگاه بناب، همکاری وجود دارد که در فناوری و نانو و منسوجات هوشمند به صنعت کمک می‌کنند اما این کافی نیست و مراکز فنی و حرفه‌ای در بخش نساجی هم باید راه اندازی شود.
طراحی از جمله عناصر مهم توسعه صنعت حوله بافی است و طراحی‌ها حوله به سمت سه بعدی رفته اما در این شرایط سخت، دولت باید حمایت کند تا ارزش افزوده بالایی ایجاد شود.
تجهیز منابع مالی و سودهای بانکی از دیگر مشکلات واحدهای نساجی است که در بخش توزیع محصولات، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی باید گسترش پیدا کند، باید بهره وری واحدهای تولیدی افزایش پیدا کرده و تولیدات صادر محور باشد.
دانشگاه، اسب‌های کشنده جامعه هستند، مشکلات صنعت ما در ادارات حل نمی‌شود بلکه با ارتباط صنعت و دانشگاه حل شدنی است.

منبع خبر: چکیده گزارش خبرگزاری مهر با سه عضو فعال صنعت نساجی -
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 29 دي 1398
  • توسط مدير سايت گروه مهندسی نساجی دانشگاه بناب
  • تعداد بازدید 288